Lapin Vihreiden tulevia tapahtumia:

Lapin Vihreä eurovaalikiertue:

la 20.4.
klo 13-14 yleisötilaisuus: Vihreä siirtymä & EU, Sodankylän valtuustosali, juontamassa Riikka Karppinen.
klo 15-16 yleisötilaisuus: Pohjoinen luonto & EU, Pyhä-Luoston luontokeskus Naavan Naavasali, juontamassa Marianne Juntunen.
klo 17-18 yleisötilaisuus: Miten EU vaikuttaa Kemijärveen? Kemijärven kulttuurikeskuksen kahvio, juontamassa Tuomas Laitinen.

su 21.4.
klo 11-12 yleisötilaisuus: tule tapaamaan vihreitä eurovaaliehdokkaita! Ranua, Arctic Guesthouse & Igloos
klo 14-15 yleisötilaisuus: Metsät & EU, Kemi Cafe Hertta, juontamassa Tuula Mäkinen
klo 16-17 yleisötilaisuus: Maatalous & EU, Tornio Cafe Rohkifiini, juontamassa Petri Leinonen.
klo 18-19 yleisötilaisuus: Tule tapaamaan vihreitä eurovaaliehdokkaita! Ylitornio, Seo, juontamassa Petri Leinonen.

ma 22.4.
klo 12-13 yleisötilaisuus: Nuoret & EU, yliopisto, Rovaniemi
klo 17-18.30 yleisötilaisuus, Arktinen alue & EU, Santa’s Hotel lounge premium, juontamassa Miikka Keränen.

Lämpimästi tervetuloa tapahtumiin!

Lapin Vihreiden kevätkokous

Lapin Vihreiden kevätkokous lauantaina 27.4. klo 12 alkaen Pyhä-Luoston luontokeskus Naavassa. Mahdollisuus osallistua myös etänä.

Ohjelma:
klo 11-12 omakustanteinen lounas yhdessä
klo 12-13 keskustelu Oras Tynkkysen kanssa: Miten yhteensovittaa vihreässä siirtymässä luonnon monimuotoisuus ja talous?
klo 13- kevätkokous

Kevätkokouksessa päätetään mm.
2023 tilinpäätöksestä ja toimintakertomuksesta, kunta- ja aluevaaleihin liittyvistä asioista ja Vihreiden puoluekokouksiin liittyvistä asioista.

Esityslista on lähetetty sähköpostitse jäsenille.

Piirin jäsenyhdistykset päättävät edustajansa piirin kevätkokoukseen. Tilaisuus on kuitenkin avoin kaikille vihreiden jäsenille ja jäsenyydestä kiinnostuneille.

Kiinnostaako Lapin Vihreiden toiminta? Lämpimästi tervetuloa mukaan!

Kysyttävää? Ole yhteydessä:
Ella Partanen, Lapin Vihreiden toiminnanjohtaja
ella.partanen@vihreat.fi

Saat etälinkin toiminnanjohtajalta!

Syyskokouksen kannanotto 25.11.2023

Suomesta ei saa tulla raaka-ainereservaatti!

EU:n kriittisten mineraalien asetus uhkaa antaa perustettaville kaivoksille ohituskaistan. Tämä johtaa siihen, että pohjoisen herkkä luonto kärsii, paikallisten etu jää monikansallisten kaivosjättien jalkoihin ja voitot valuvat ulkomaille.

Uusi kaivoslaki tuli voimaan kesäkuussa. Laissa määrätään ensimmäistä kertaa kaivosverosta. Laki on vesitetty pettymys ja kaivosvero on kohtuuttoman pieni, vaivaiset 0,6% louhitun metallin verotusarvosta. Vihreät ehdottaa vaihtoehtobudjetissa kaivosveron nostoa verrokkimaiden tasolle – Lapin Vihreät pitää tätä välttämättömänä muutoksena oikeaan suuntaan! Tämän lisäksi laki ei huomioi usean kaivoksen samanaikaista vesistökuormitusta, vaadi intressivertailua tai arviota kaivosten kokonaishyödystä yhteiskunnalle.

Nykyiset lupamenettelyt herättävät kysymyksiä. Onko haitta-aineiden pitoisuuksien raja-arvot laskettu talviaikaisen pienemmän virtaaman mukaan vai optimistisesti ja virheellisesti kesäajan virtaamien mukaan? Pienemmät virtaamat tarkoittavat luonnollisesti suurempia haitta-ainepitoisuuksia vesistössä. Haitta-aineiden pitoisuudet saattavat talvella ylittää raja-arvot ja vauriot eri ekosysteemitasoilla voivat olla merkittäviä. Lisäksi talven matalat lämpötilat hidastavat esimerkiksi ksantaattien hajoamista. Tämä yhdistettynä pienempiin virtaamiin on helposti kohtalokas resepti vesistön ekosysteemeille. Myös lupaehtojen valvonnan resurssit ovat riittämättömällä tasolla.

Lapin Vihreiden puheenjohtaja Jaakko Lukkarila paaluttaa: “Valvontaresurssit ja sanktiot tulee nostaa riittävälle tasolle. Lupaehtojen raameissa toimiminen on tehtävä kaivosyrityksille taloudellisesti ainoaksi vaihtoehdoksi. Lupaehtojen rikkominen ja ympäristön turmelun tulee johtaa aina tuntuviin sanktioihin. Lappi ja Saamenmaa ei voi olla kaivosyhtiöiden villi länsi, jossa raha määrää tahdin ja ihmiset sekä luonto kärsivät.”

Eduskunnan ja ministeriöiden tulee pohtia kansallista kaivosstrategiaa kokonaisuutena, johon kuuluu niin lainsäädäntö, luonnonsuojelu, turvallisuuspolitiikka ja omavaraisuus sekä muut elinkeinot, sosiaalinen oikeudenmukaisuus huomioiden. Valtion osallistuminen kaivostoimintaan, joko sijoittajana tai operaattorina kuten Ruotsissa on harkitsemisen arvoista. Hyvällä ja kattavalla strategialla mahdollistetaan myös mahdollisimman suuren osuuden arvoketjusta jääminen kotimaahan ja mahdollisimman suuri työllisyyden ja hyvinvoinnin kasvu mahdollisimman pienellä määrällä kaivoksia. Strategian keskiössä tulee olla ympäristöhaittojen minimointi ja saamelaisen alkuperäiskansan kulttuurin turvaaminen samalla maksimoiden kansallinen etu koko arvoketjun osalta.

“Suomella on vaarana ajautua EU:n periferiaksi ja raaka-aineiden tuottajaksi” huomauttaa Lapin Vihreiden puheenjohtaja Lukkarila, hän jatkaa “Pohjoinen arktinen ympäristö ei ole kaivosyhtiöiden omaisuutta, jota voi tuhota ja siirtää viivan alle. Lapin Vihreät haluaa puolustaa pohjoista luontoa, jonka näemme itseisarvona, ja kaivosyhtiöiltä kerätyt verot tulee palauttaa paikallisesti hyödynnettäväksi.”

Lisätietoa:

Puheenjohtaja Jaakko Lukkarila, jaakko.lukkarila (at) gmail.com, +358 45 264 6576

Toiminnanjohtaja Ella Partanen, ella.partanen (at) vihreat.fi, +358 45 138 3991

Kannanotto on hyväksytty Lapin Vihreiden syyskokouksessa 25.11.2023

Syyskokouksessa valittiin hallitus vuodelle 2024

Hallituksen puheenjohtajaksi valittiin jatkamaan Jaakko Lukkarila. Hallituksen jäseniksi valittiin Tuula Mäkinen (Kemi), Susanna Chazalmartin (Kemi), Antti Räsänen (Rovaniemi), Marjaana Vuontisjärvi (Rovaniemi), Ida Lassila (Inari), Pekka Nyman (Pelkosenniemi), Krista Perälä (Rovaniemi) ja Ezra Romsi (Rovaniemi).

Hallituksen varajäseniksi valittiin: Petri Leinonen (Tornio), Sari Hänninen (Rovaniemi), Sanna Konola (Rovaniemi), Tarja Suopajärvi (Rovaniemi), Maire Puikko (Inari), Ahti Ovaskainen (Kittilä), Saana Palovaara (Kolari) ja Unna Eteläinen (Rovaniemi).